U Zavodu za kulturu vojvođanskih Slovaka je u ponedeljak, 6. novembra 2023. godine, svečano otvorena izložba radova akademske slikarke Jasne Opavski.
Logika razvoja likovne umetnosti u drugoj polovini 20. veka i u prvim decenijama ovog veka, nekako je spontano počela da ističe koncept kao suštinu umetničkog procesa. Ove tendencije, u svom najrigidnijem položaju, često se približavajući ikonoborstvu, svesno zanemaruju materijalizaciju estetskih ideja i ističu umetnikovu nameru i njegove misaone procese. Pojavom postmodernizma, koncept umetničkog stvaralaštva postao je još slojevitiji i akcenat je počeo da se stavlja na čin interpretacije samog dela. Ali, paralelno sa ovim i ovakvim procesima, ne ignorišući ih, nastavlja da se razvija umetnost, koja teži ka inovativnošću klasične figurativne slike, u obliku u kom ju je definisala renesansa. Akademska slikarka Jasna Opavska, koja jej već tokom studija na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu izabrala put figurativnog slikarstva, istaknuta je predstavnica ovih umetničkih tendencija.
Vrsni crtač i vešta slikarka je na izložbi pod nazivom „Vrata fantastike“ u Zavodu za kulturu vojvođanskih Slovaka izložila svoje aktuelno stvaralaštvo iz razdoblja od 2017 – 2023. godine, prvenstveno ulja na platnu, na kojima dominiraju motivi iz mitologije, religije i duhovnosti. U svom interesovanju za fantastično, Opavski se oslanja na poruke simbolizma, nadrealizma, metafizičkog slikarstva, odnosno poetike umetničke grupe „Mediala“. Kako bi mogla nastaviti sa svojim interesovanjem za figurativno slikarstvo i dalje ga razvijati, autorka se okreće fantaziji i mašti. Kao autorka koja se formirala u eri postmodernizma, Opavski stvara slike na kojima se vide ženski aktovi, mitska bića, minotauri, kentauri, sfinge, anđeli izrazito muških telesnih struktura. Autorka ove kulturne simbole i mitološke arhetipove smešta u imaginarne prostore fantastične arhitekture i svojom slikarskom magijom stvara oniričku atmosferu u kojoj se materijalizuje svet transcendentalnog i podsvesnog, svet borbe Erosa i Tanatosa.
Jasna Opavski ne okleva da zaroni u dubine najličnijih osećanja, sumnji i želja. Arhetipske strukture, mitove i simbole, kao drevne pokušaje da se odgovori na večita pitanja – ko smo, odakle dolazimo i kuda idemo, Opavski preispituje, aktualizuje i koristi za stvaranje sopstvenog umetničkog izraza, odnosno umetnosti koja, uprkos svom tradicionalnom formalnom karakteru, uspeva da komunicira sa današnjim vremenom i njegovim izazovima.
Poseban bonus izložbe bilo je i prikazivanje portreta Igora Branislava Štefanika (1873 – 1940), koji je autorka izradila za ZKVS. Slika je postala deo galerije portreta značajnih ličnosti kulturnog i društvenog života vojvođanskih Slovaka, koju Zavod od 2011. godine stvara kao simbolični Panteon. Igor Branislav Štefanik (rođeni brat Milana Rastislava Štefanika) bio je evangelički sveštenik, koji je bio aktivan među vojvođanskim Slovacima, a ostaće upamćen kao prvi slovački poslanik u parlamentu Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca.
Na vernisažu je o stvaralaštvu Jasne Opavski govorio likovni kritičar Vladimir Valenćik, a u muzičkom delu programa nastupili su Ervin Malina (bas-gitara) i Predrag Đurić (električna gitara).
Nakon završetka zvaničnog dela izložbe, Jasna Opavski je priredila i svojevrsni hepening, koji je nazvala „Akademija“, prilikom čega je na licu mesta olovkom portretisala prisutne posetioce.
Tekst: Ladislav Čanji, fotografije: Ladislav Čanji i Ana Spevak