U Zavodu za kulturu vojvođanskih Slovaka je 7. aprila 2022. godine otvorena izložba maestra naivne umetnosti Pavela Hajka iz Kovačice, pod nazivom „Gde petlovi ne pevaju, nema ni ljudi“.
Važan deo aktivnosti ZKVS je i predstavljanje likovne umetnosti vojvođanskih Slovaka, što je nemoguće bez predstavljanja umetničkih dela naivnog slikarstva. Naivni slikar Pavel Hajko (1952) slikarstvom se bavi skoro pola veka. Spada među najznačajnije slikare u okviru kovačičke škole naivnog slikarstva, rođene početkom druge polovine prošlog veka. Umetnik je ove godine proslavio sedamdeseti rođendan, a to je bio jedan od razloga zbog kojih se Zavod odlučio za organizovanje ove samostalne izložbe.
Prisutnim ljubiteljima naivne umetnosti, članovima slikareve porodice i predstavnicima medija dobrodošlicu je poželeo direktor Zavoda za kulturu vojvođanskih Slovaka, Vladimir Francisti. Vladimir Valenćik, likovni kritičar, govorio je o opusu Pavela Hajka. U svom govoru je rekao da je umetnički rad Pavela Hajka obeležen uglavnom motivom seoskog šarenog petla smeštenog u ravničarskom pejzažu, na obodu sela, tokom različitih godišnjih doba. Hajkovi petlovi poseduju originalnu stilizaciju i izgled. Njihovo perje je neverovatno šareno i u takvom koloritu postoji samo na njegovim platnima.
Otvaranje izložbe je muzičkim pasažima oplemenila pevačica Tatiana Jaško, uz klavirsku pratnju Đorđa Petriška. Nije izostalo ni obraćanje autora slika, koji se zahvalio prisutnima, kao i svima koji su doprineli nastanku izložbe „Gde petlovi ne pevaju, nema ni ljudi“.
Petao, kao umetnički motiv u stvaralaštvu Pavela Hajka javlja se već u njegovim stvaralačkim počecima, kada je Hajko shvatio likovni i umetnički potencijal motiva petla u prikazu pripovetke o lisici i petlu. Petao je solarni simbol, donoseći svetlo. Poput ptice koja donosi svetlo, petao rasteruje tamu i noćne demone. Njegov poj ukazuje na dolazak dana i ima prečišćujuću moć. Hakove petlove možemo, s jeden strane, shvatiti i u ovakvom značenju. S druge strane, petao u velikoj meri utelovljuje muški kosmički princip. Osim muškog principa – aktivnog požudnog petla, na slikama Pavela Hajka jasno se oseća, ili bar pretpostavlja i statički, zemljani, ženski princip u obliku plodnog ravničarskog pejzaža. Dakle, ovde otkrivamo originalnu naivnu kosmogonu erotiku, otelotvorenu u petlu i okruženju u koje je smešten.
Pavel Hajko u svojim slikama, ili u naivnoj kosmogoniji, motiv petla je gotovo demijurgijski apsolutizovao u takvoj meri, da se u okviru slikarske naivne tradicije u Kovačici ovaj motiv identifikuje, prvenstveno, kao „Hajkov motiv“ i uvek se povezuje sa njegovim imenom i stvaralaštvom.
Pavel Hajko rođen je 1952. godine u Kovačici. Osnovnu školu završio je u rodnom mestu, a 1970. godine je završio srednju zanatsku školu – stolarski smer. Njegov talenat primetio je svetski poznati naivni slikar Martin Jonaš, kome je Hajko još kao učenik donosio svoje prve crteže. Svoje slike je prvi put izlagao 1974. godine na zajedničkoj izložbi kovačičkih slikara. Od 1973. godine posvetio se isključivo svojoj umetnosti. Od 1981. godine je član Udruženja kovačičkih naivnih slikara. Već na početku svoje karijere uspeo je da izgradi jedinstven stil i likovni izraz privlačeći pažnju javnosti stvaralaštvom koje se razlikuje od stvaralaštva dotadašnjih narodnih umetnika u Kovačici. Primaran motiv na Hajkovim slikama od 1975. godine postaje petao u punoj lepoti njegovog kolorita. Hajkov petao ima uspravan falusoidni vrat, a njegovo telo i rep obojeni su bogatim bojama. Ženski princip simbolizuju bundeve, ali i ostali, doslovno, neobični predmeti. Čak i priroda ponekad poprima obline ženskog tela. Erotski naboj njegovih slika često je olakšan autorovom humorističnom perspektivom. Živi i stvara u Kovačici.
Izložbu čini 25 slika, koje ljubitelji likovne umetnosti mogu pogledati do 30. aprila.
Tekst i fotografije: Danica Vrbova